Прикметник
як частина мови. Групи прикметників за значенням.
Добрий день! Ми продовжуємо працювати дистанційно. Маю надію, що ви добросовісно все виконуєте! Успіхів!
·Дев’ятнадцяте березня.
Класна робота.
Прикметник як частина мови. Групи прикметників за значенням.
Пригадайте, яка частина мови називається прикметником·
Довідка. Прикметником називається частина мови, що виражає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї? Наприклад: сміливий, щаслива, зелене, веселі, сестрин, батькова, братове і т. ін.
Прикметник змінюється за родами, числами й відмінками, і ці його форми залежать від іменника, з яким прикметник узгоджується:
стрункий юнак — стрункого юнака, струнка тополя — стрункої тополі, стрункі дівчата — струнких дівчат. Названі властивості прикметника є його морфологічними ознаками.
У реченні прикметник виступає переважно в ролі узгодженого означення. Наприклад: Тоненький струмок диму поволі піднявся над сторожкою, понад віттям дерев та й послався над ними прозорою хмарою (Г. Тютюнник).
Рідше прикметник виконує функцію іменної частини складеного присудка. Наприклад: Яка важка у вічності хода! (Ліна Костенко).
Субстантивований прикметник (який перейшов у іменник) виконує ті самі синтаксичні функції, що й іменник.
За характером ознаки, яку вони виражають, морфологічними і словотвірними особливостями прикметники поділяються на якісні, відносні та присвійні.
Якісні прикметники позначають безпосередні, закладені в самій суті предметів ознаки, що зазвичай здатні виявлятися більшою або меншою мірою: кмітливий (юнак) — кмітливіший, найкмітливіший.
Відносні прикметники виражають незмінні, сталі щодо міри вияву ознаки предметів за їх відношенням до інших предметів, дій, обставин: бурштинове (намисто), осінній (день).
Присвійні прикметники вказують на належність предмета кому-небудь і відповідають на питання чий? чия? чиє? чиї? Наприклад: мамина (казка), батьків (сміх) (З посібника).
Практичні завдання:
1. Доберіть до поданих іменників прикметники, що називали б ознаку кольору, розміру, віку, смаку, запаху, матеріалу, зовнішності та внутрішнього світу.
Сонце, день, поле, стіл, чашка, хліб, вода, ліки, вишня, шлях.
2. У поданих реченнях знайдіть прикметники, визначте їх рід, число, відмінок та синтаксичну функцію ( виписати прикметники).
1. Лелеки знають, яка доля вготована їм над білими горами, знають також і те, що десь далеко-далеко ждуть їх велетенські річки з солодкою водою, ждуть безмежні плавні, озера й непрохіддя боліт, усі вони — від могутніх лелек-ватажків до молоденьких лелечок-перволітків — народилися у тих далеких зелених краях і мають вертатися щоразу туди, вертатися знов і знов, завжди і вічно, бо їхнє лелече перелітне життя є не що інше, як безупинне вертання і повертання до своїх народжень, до того, що назавжди лишається найріднішим (П. Загребельний). 2. І все ждало. Тиша стояла якась неспокійна. Світле безмежжя здавалось крихким (О. Гончар). 3. Поодинокі хмари, що погубилися на синім небозводі, були темної барви (О. Кобилянська). 4. От стеляться розложисті, як скатерть, зелені левади (І. Нечуй-Левицький).
3. Випишіть у три колонки якісні, відносні та присвійні прикметники.
Широкий степ, сьогоднішня газета, тутешні жителі, батькова порада, свіжий вітер, чорняве дівча, солов’їний голос, дешева книга, цікава розповідь, дністрові води, сильний чоловік, материна сльоза, карі очі, безкрая рівнина, червона тканина, гіркий перець, морські хвилі, Сергіїв твір, вовча лапа, Лесина поезія, височезна сосна, сумна пісня, далека дорога, дощові краплі.
Увага! Уживаючись у переносному значенні, відносні прикметники можуть переходити до розряду якісних. Наприклад: золотий ланцюжок — відносний; золота душа — якісний; срібний перстень — відносний; срібний голос — якісний. (З посібника).
Присвійні прикметники можуть втрачати свою конкретну предметну ознаку і набувати загальної родової віднесеності чи властивості, тоді вони переходять до розряду присвійно-відносних або присвійно-якісних прикметників.
Наприклад: ведмежа голова — присвійний (голова ведмедя); ведмежа шуба — відносний (шуба з хутра ведмедя); ведмежа послуга — якісний (погана).
Не виражають значення присвійності ті прикметники, що входять до складу фразеологічних зворотів і термінологічних назв, наприклад: дамоклів меч, гордіїв вузол, торічелієва пустота, петрові батоги (назва трави, ботанічний термін) (З підручника).
4. Прочитайте речення. Відшукайте в них відносні та присвійні прикметники, вжиті у значенні якісних.(усно)
1. Романові дома довелось покуштувати березової каші (С. Васильченко). 2. Тож, мила моя юнь, любіть, вивчайте солов’їну мову, ніде й ніколи не ганьбіть її — життя основу (М. Волощук). 3. Той, хто бачить тільки недоліки, той просто сліпець... Та не потрібні нам і рожеві окуляри (Л. Дмитренко). 4. І чисте срібне сяйво на скронях зайнялося, як одсвіт гроз великих, як блиск бурхливих літ (М. Бажан). 5. Замовкни ж ти, пісне моя лебедина, бо хутко порветься остання струна (Леся Українка) 6. Став він не остання спиця в колесі (Панас Мирний).
5. Складіть речення з наведеними словами так, щоб в одному випадку це слово мало відносне, а в іншому — якісне значення.
М’який, вишневий, срібний, лисячий.
6. Розподільчий диктант. Запишіть у три колонки словосполучення: в першу колонку словосполучення, в яких прикметники вжито з якісним значенням, у другу — з відносним, а в третю — з присвійним. Зробіть висновки про те, які характерні ознаки якісних прикметників відрізняють їх від відносних та присвійних.
Залізні дроти, залізні нерви, золота медаль, золоті руки, зелений светр, зелена юність, заячі рукавиці, заяча душа, заяча лапа, Чорне море, чорне золото, чорне взуття, собача будка, собачий холод, курячий бульйон, літня пора, літня спека, літня жінка, орлиний зір, орлиний ніс, орлине око, вовчий хвіст, вовча натура, вовчий апетит, вовчий кожух, легкий вітерець, легке завдання, легкий рюкзак, прокрустове ложе, соболині брови, соболине гніздо, соболина шапка.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
https://www.youtube.com/watch?v=C-lxT2Xbx7U (повторення до зно)
https://www.youtube.com/watch?v=B11E57PvDog (переглянути відео до цього уроку)
Тести виконати у зошиті
Тести та завдання для тематичного контролю знань з української мови
Завдання до теми “Прикметник”
- Установіть відповідність
- Позначте рядок, у якому всі прикметники є якісними. А. неласкавий, могутній, нудний, новаторський;
Б. мізерний, механічний, мужній, оксамитовий;
В. рішучий, меланхолійний, молочний, нікотиновий; Г. смаглявий, гіркий, холодний, стрункий, добрий.
- Позначте рядок, у якому всі прикметники є відносними. А. мрійливий, ювелірний, ядерний, бадьорий;
Б. музичний, медичний, надійний, хоробрий;
В. паперовий, словниковий, нічний, дерев’яний;
Г. синтетичний, сировинний, рукописний , широкий.
- Позначте рядок, у якому всі прикметники є присвійними. А. зозулин, сестрин, хліборобів, ковалів;
Б. шевченківський, молочний, братів, заячий; В. доччин, Маріїн, чоловіків, інститутський; Г. Миколин, бригадирів, дівчачий, бадьрий.
- До якого розряду прикметників належать словосполучення?
Бабине літо, заячий характер, куряча пам’ять звірячий погляд, лебедина вірність, ведмежа послуга, материнська ласка.
6.До якого розряду належать прикметники?
Золоті руки, вишнева хустка, кришталева совість, дерев’яний язик.
- Від поданих іменників утворіть присвійні прикметники, поставте їх у називному відмінку
8.Позначте рядок, у якому правильно утворено присвійний прикметник чоловічого роду від іменника батько:
А батьковий (одяг);
Б батьківський (одяг);
В батьків (одяг);
Г (одяг) батька.
Комментариев нет:
Отправить комментарий