07/05 Б.Лепкий



Сьоме травня
Класна робота
Образ степу в романі й в українській літературній традиції та фольклорі - ТВОРЧІСТЬ Б. ЛЕПКОГО
Сьогодні ми визначимо хронотоп образу степу в романі та його зв'язок з образом степу в українській літературній традиції та фольклорі, поглибимо знання про історичний період гетьманування Мазепи. Сподіваємося, що цей урок стане уроком виховання патріотизму.
. Літературний диктант „Так — ні”(письмово)
1) Кочубей займав найвище місце біля гетьмана, був генеральним суддею.
2) Мазепа на сніданок звичайно їв молочну кашу.
3) Любов Федорівна — мати Мазепи.
4) „Мабуть, і на буйній Україні такий розкішний цвіт ще ніколи не цвів. Ріст, погляд великих очей... усмішка, дивна й нерозгадана...” — це портрет княгині Дольської.
5) „Хоч полковий та не дуже то пишний був город, ніби велике село. Тільки декілька кращих будинків пишалося на кілька церков”. Мова іде про Миргород.)
6) „Старий я лис, щоб мене можна перехитрити”. Так про себе говорить полтавський полковник Іскра.
7) Мазепа був гетьманом 21 рік.
8) Мазепа грав на бандурі, сам склав пісню про згоду.
9) Кочубеїха в усьому слухалася чоловіка.
10) В душі Чуйкевича образ Мотрі зливався з образом України.
11) Кочубеїха більш за все хотіла видати заміж Мотрю за Мазепу.
12) Мазепа був меценатом, будував церкви, жертвував на навчальні заклади.
 Робота з поняттям теорії літератури
Хронотоп — взаємозв'язок часових і просторових відносин у художньому творі. Прикмети часу розкриваються в просторі, і простір осмислюється і вимірюється часом. М. Бахтін вважав, що часопросторові визначення в мистецтві та літературі завжди емоційно-ціннісно забарвлені. Вчений розглядав хронотопи:
□ ідилічні,
□ містеріальні,
□ карнавальні,
а також хронотопи:
□ дороги,
□ порогу,
□ замку,
□ вітальні,
□ салону,
□ провінційного міста.
«Образ степу в українській літературній традиції та українському фольклорі”
Зародження знакових для української літератури степових мотивів і тем починається ще в усній народній творчості. Можна виокремити традиційні і усталені: мотив одвічного „прокляття” степом; поетизація степу як найщирішого втілення землі; степ як поле бою, степ як батьківщина, рідна земля. ці теми і мотиви взаємопов'язані і яскраво виражені в історичних піснях та думах. Хронотоп історичного епосу є реально існуючим, об'єктивно відображений поетичними засобами. У героїчному епосі образ степу переважає. Він є визначним чинником формування менталітету українців-козаків та степовиків.
Степом, який для українця є значно більшим, ніж просто географічне поняття, визначається рідний край, батьківщина, держава. Козацький степ є символом української державності. У цьому випадку географічний ландшафт поєднується з історичною пам'яттю: козаки сприймали степ як свою землю, на якій вони були вільними, тому болісний відчай вчувається в піснях, тематично пов'язаних із зруйнуванням Запорізької Січі. У фольклорі поетизується чисте поле, чистий степ, степ широкий, край веселий і в той же час образ степу тлумачиться як ворог, як одвічне прокляття України, тому що ця територія відбирала життя дорогих людей. Найсміливіші тікали в степ, найхоробріші брали до рук меча.
В історичних піснях степ постає як втілення землі як метафори життя та поля бою. Образ українця як „хлібороба-войовника” (О. Ольжич).
Отже, образ степу як метафори життя (мотив степу-чорнозему, який родить хліб) і символу державництва (степ як поле бою, у якому стверджується право на землю) є головними мотивами усної народної творчості.
Образ степу у „Слові о полку Ігоревім” відкриває дивовижну картину степового буття часів Київської Русі, позначену як прямими акцентами (степ як поле бою, ворожа земля), так і метафорично-образними (степ як земля невідома, міфічна субстанція, ворожа людині).
Образ степу посідає особливе місце в багатьох творах української літератури. Степ — це частина душі українця, його характеру. Степ для українців мав ще одне символічне значення — волі. В українській літературі цей образ, як вияв багатьох символів (вічності, батьківщини) знайшов широке застосування у творах Т. Шевченка, М. Гоголя, Є. Маланюка, О. Довженка, О. Гончара.
Море, поле і степ у поезії Шевченка символізують та втілюють дух козацької вольниці. Там широко, там весело Од краю до краю... Як та воля, що минулась, Дніпр широкий — море, Степ і степ, ревуть пороги, І могили — гори. Там родилась, гарцювала Козацькая воля; Там шляхтою, татарами Засівала поле, Засівала трупом поле, Поки не остило...
У творах Т. Шевченка образ степу вражає ландшафтною конкретикою. Поет гарно знав степове довкілля, що відбилося у його творах у майстерних описах гаїв, байраків, видолинків, річок, ярів, лугів, ланів, полів, ставків, які є важливими формами степової екосистеми і гармонійно співснують: „Тихесенько вітер віє, // Степи, лани мріють, Меж ярами над ставами // Верби зеленіють...” („Сон”), „...А кругом // Широколистії тополі, // А там і ліс, і ліс, і поле, // І сині гори за Дніпром...” („Княжна”).
Образ степу для М. Гоголя — це образ Батьківщини, сильної, могутньої й прекрасної. В описі степу й позначилася гаряча любов Гоголя до рідної землі, віра в її силу й могутність, замилування її красою й безкрайніми просторами. Привільні, безмежні степи допомагають зрозуміти характер запорожців, джерела їхнього героїзму. У такому степу можуть жити тільки мужні люди, гордою, сильною, сміливою, наділеною широтою душі й щедрістю серця. Степ — батьківщина героїв, богатирів-запорожців: „Степ, чим далі, тим ставала прекрасніше. Тоді весь південь, весь простір, що становить нинішню Новоросію, до самого Чорного моря, було зеленою незайманої пустынею... Нічого в природі не могла бути краще. Вся поверхня землі представляється зелено-золотим океаном, по якому бризнули мільйони різних квітів...”.
У творах вищезгаданих письменників ми бачимо розлоги описи степу, у той час як Б. Лепкий не дає широкого опису цієї просторової одиниці, а просто називає її. Читач, знайомий з фольклорною та літературною традицією зображення степу легко розгадує ці натяки і має змогу будувати найрізноманітніші асоціації.
Саме поняття степу у Б. Лепкого несе в собі відчуття волі, непевності і неприборканості. Воно є ознакою політичного безсилля народу. На думку українського літературознавця, перекладача, педагога В. Безушка, „На безмежних степах,.. де не розуміли, що свобода лежить в обмеженні і в обов'язках, де кожний козак, осівши, хотів наслідувати шляхтича, бо це ж був його ідеал в часі мира, — тяжко було взагалі наладнати державне життя”. От і лепківський Мазепа, розглядаючи можливість досягнення самостійності Гетьманщини, доходить висновку: „В тім то й біда, що Господь посадив нас не між горами та між морями, а на велетенському суходолі, на безбережних степах. Куди не скоч, скрізь двері. Нам треба заволодіти степом. Степом назверх і всередині, бо наша душа теж степ. Степ — ворог держави”.
 Робота з текстом твору
Домашнє завдання: (письмово)
З урахуванням отриманої інформації виконайте текстроцентричний аналіз .
1.Дайте назву уривку.
2.Стилістична приналежність.
3.Знайдіть ужиті в переносному значенні слова, з’ясуйте тип перенесення.
4.Доберіть до виділених слів антоніми.
5. Знайдіть у тексті синоніми, визначте їх стилістичну роль.
6.Фразеологізми, значення.
7.Знайдіть у тексті запозичені слова, визначте їхні ознаки, джерело походження.
8.Де можливо доберіть українські відповідники.
9.Порівняння.
9.Знайдіть власні імена людей, поясніть їх значення і походження.

„Козаки певно нарікають на нього (Чуйкевича), але не виявляють того по собі, тягнуться, як струни, видно, військовий народ. як жаль, що не підтримують у ньому вродженого лицарського духа! Без нього не устоїмося в степах. Нашого краю не боронять ні гори, ні море, ні рови, ні башні твердинь, від чого ж тоді, як не від лицарських грудей відіб'ється ворожа навала?”
„Народ, Мотря, стихія,— все одно, що степ і що море. Шумить! У кожного свої турботи, а в народі своє... Поки живеш, шанують тебе, бо ти — цей вітер, що над степом віє...”



Комментариев нет:

Отправить комментарий

Шановні діти! Завдання для дистанційного навчання з української мови і літератури будуть оновлюватися два рази на тиждень згідно розкладу....